Hoofdgerechten

Op blote voeten lopen is een populaire trend, maar het is niet voor iedereen een gezonde optie. “Blotevoeten-schoenen” zullen een hit zijn voor sommigen en een vloek voor anderen

422views

Barefooting is de trend om op blote voeten of in speciale minimalistische schoenen te lopen. Hierdoor kan de voet op de meest natuurlijke manier werken, wat hem sterker maakt en het hele lichaam ten goede komt. Het kan ook helpen om atletische prestaties te verbeteren. Ondanks de vele voordelen die het lopen in “blote-voeten-schoenen” in theorie met zich mee kan brengen, is een dergelijke oplossing niet aan te raden bij bepaalde voetaandoeningen en -afwijkingen.

Blootsvoets lopen is cool, maar het kan niet altijd en overal meteen worden beoefend. Eerst moet je beginnen met korte wandelingen op natuurlijke ondergrond. Later kun je de wandeltijd verlengen en proberen blootsvoets te lopen op hardere ondergrond. Pas na zo’n voorbereiding kun je beginnen met oefenen hardlopen op blote voeten of wandelen op blote voetenen zelfs dan moet je de afstand geleidelijk vergroten. En dat allemaal omdat we onze voeten hebben ontwend van datgene waarvoor de natuur ze heeft geschapen – intens werk.

Inhoudsopgave:

  1. Blote voeten – wat is het?

  2. Hoe zit het met schoenen op blote voeten?

  3. Is blootsvoets lopen gezond?

  4. Is het gezond om op blote voeten door het huis te lopen?

Blote voeten – wat is het?

Barefoot in het Engels betekent blootsvoets, zonder schoenen of sokken. Blootsvoets, aan de andere kant, is de trend van het gaan in schoenen die de voet zo min mogelijk beperken.

Barefooting is geïnspireerd op de sandalen van de Tarahumara-stam in Zuid-Amerika. Dit is een stam die off-road hardloopt, ook in de bergen, in minimalistische sandalen. Hun sandalen beperken de voeten op geen enkele manier en de beschermen alleen hun voetzolen.

Blote voeten is een tak van hardlopen, wandelen en trektochten maken. Hoewel deze sporten niet op blote voeten worden beoefend, is er wel speciaal schoeisel voor nodig. Het doel is om de voeten te beschermen tegen blessures, maar Om de voeten zoveel ruimte te geven als ze nodig hebben en de mogelijkheid om te werken. met een volledig bewegingsbereik in alle gewrichten.

Blote voeten is een interessant idee, maar de verandering van gewone schoenen naar “blote voeten schoenen” kan niet van de ene op de andere dag gebeuren. Het verschil in voetenwerk is kolossaal – je moet je voeten geleidelijk laten wennen aan intensiever werk. De eerste wandeling of loop in zulke schoenen zal zeker leiden tot pijn in de voeten en schenen. Na verloop van tijd zal het hele dynamische systeem van de voet – spieren, pezen, banden, botten – eraan wennen dat er meer van ze wordt gevraagd en zal de voet sterker en fitter worden.

Hoe zit het met schoenen op blote voeten?

Minimalistische blotevoetsschoenen hebben zeer dunne en flexibele zolen. Ze hebben geen verhoging onder de hiel – de zool is overal even dik. Het bovenwerk is vrij zacht en de voorste delen van de schoenen zijn breed, zelfs heel breed vergeleken met gewone schoenen. Hierdoor passen de voorvoet en tenen helemaal vrij. “Bose schoenen zijn zo zacht dat je ze gemakkelijk in alle richtingen kunt buigen. Als je ze aantrekt, lijkt het gevoel erg op dat van lopen op blote voeten – je voelt alle oneffenheden van de grond.

Ze waren vroeger erg populair schoenen met vijf tenen – die op handschoenen leken, behalve die voor de voeten. Elke teen had zijn eigen plek. Tegenwoordig zijn minimalistische schoenen die de tenen niet scheiden populairder. Op de markt kun je sandalen voor blote voeten, minimalistische schoenen voor hardlopen, wandelen in de buitenlucht en zelfs winterschoenen voor blote voeten kopen.

Minimalistische schoenen moeten goed aan de voet passen, vooral deze vijfvingerige – zouden ze zelfs perfect moeten hechten, als het ware een tweede huid vormend.

Is blootsvoets lopen gezond?

Het belangrijkste voordeel van lopen op blote voeten of in minimalistische schoenen is dat de voet sterker en fitter wordt. Daarnaast proprioreceptoren komen weer aan het werkDit zijn sensoren die de hersenen informeren over de vorm en hardheid van de grond en de positie van de voet en het lichaam in de ruimte. Ze gaan inactief als je in gewone schoenen loopt, omdat schoenen de voet stevig stabiliseren, de beweeglijkheid beperken, dempen en isoleren tegen oneffenheden in de grond.

Oefeningen en workouts op blote voeten of minimalistische schoenen kunnen de algehele conditie verbeteren en worden gebruikt door sporters.

Ze kunnen ook goed helpen bij het overschakelen van de hiel-naar-teen looptechniek naar hardlopen op de voorvoetomdat in “blote-voeten-schoenen” het landen op de hiel gewoon erg onaangenaam is (ze dempen de klap niet) en je als het ware automatisch begint te rennen met de voet eerst op de tenen.

Voordelen van blootsvoets lopen zijn onder andere:

  • een natuurlijkere manier van bewegen,

  • minder stress op de gewrichten van de onderste ledematen,

  • verbeterd evenwichtsgevoel,

  • houding verbeteren.

Nadelen van blootsvoets lopen

Wat een voordeel kan zijn, kan in bepaalde situaties ook een nadeel zijn. Minimalistische schoenen en hun verwaarloosbare demping van de impact van de voet op de grond kunnen het bewegingsapparaat te zwaar belasten.. Bij sommige mensen of bij een te abrupte overgang naar “blote-voeten-schoenen” kunnen de voeten en zelfs de knieën of wervelkolom eronder lijden.

Blootsvoets lopen is misschien niet voor iedereen goed. Met voetafwijkingen, zoals gevorderde platvoeten, of met de gevolgen van eerdere blessures (zoals enkelinstabiliteit) is lopen in minimalistische schoenen kan de benen en wervelkolom overbelasten of bijdragen aan blessures (achillespeesontsteking, fasciitis plantaris, hielspoor, strak fasciaal compartimentsyndroom van het onderbeenspiergebied, enkelverstuiking) en voetmisvormingen (zoals hamertenen).

Het is ook belangrijk om te onthouden dat de voeten tijdens het blootsvoets lopen vatbaarder zijn voor verwondingen bij struikelen zichzelf of het raken van een hard of hoekig voorwerp.

Contra-indicaties voor blootsvoets lopen zijn onder andere:

  • diabetische neuropathie (diabetische voet),

  • hallux valgus,

  • hamertenen,

  • De noodzaak om steunzolen te dragen.

Is het gezond om op blote voeten door het huis te lopen?

Op blote voeten lopen is gezond als het gebeurt in een veilige omgeving en op een natuurlijke ondergrond: gras, zand, aarde. Op blote voeten rond het huis lopen betekent alleen op blote voeten of sokken lopen op een houten vloer of op een terra cotta vloer of tapijt. Dit is echter een volledig vlakke ondergrond, en in het geval van terra cotta of aardewerk vloeren, een zeer harde ondergrond. Langdurig lopen op zo’n vloer is niet zo heilzaam als lopen op een natuurlijk oppervlak.dat niet perfect vlak is en, behalve de rotsachtige ondergrond, flexibeler is dan de vloeren in het huis.

Zeker op blote voeten door het huis lopen nie is schadelijk voor gezonde voeten van kinderen en gezonde voeten van volwassenen. Het kan echter wel nadelige gevolgen hebben voor voeten met gebreken of nieuwe verwondingen. Het is zeker een goed idee om kinderen die leren lopen, op blote voeten of in blote-voeten-schoenen door het huis te laten lopen. Dit helpt ze hun voeten te versterken en beter te vormen. Het is een goed idee om deze training aan te vullen met lopen op het gazon of zand, wat nog gunstiger is voor de voeten dan lopen op de vloer thuis.

Leave a Response

Ludwig Bergman
Hallo! Mijn naam is Ludwig Bergman en ik ben een ervaren redacteur met een passie voor koken en de kunst achter culinaire creaties. In de loop der jaren heb ik me ondergedompeld in verschillende culinaire tradities en recepten om mijn kennis en inspiratie met onze gewaardeerde lezers te kunnen delen.