Snacks

Pittig gebakken of gefrituurde aardpeerchips

89views

De (Helianthus tuberosus) staat ook bekend als de Duitse raap of aardpeer. Het is een knol die rijk is aan voordelen. Zo wordt aardpeer beschouwd als een dieetknol en geschikt voor diabetici.

Oorspronkelijk uit Noord-Amerika, kwam het naar ons rond 1600. In die tijd werd het veel gebruikt omdat het goedkoop was, vervolgens eeuwenlang vergeten en een paar jaar geleden herontdekt. Ik gebruik het vaak in de keuken, zowel rauw als gekookt, ook omdat het een glycemische index heeft die de helft is van die van de aardappel (50 voor aardpeer 117 voor aardappel). Dus voor alle doeleinden is het net als de yam.

Het is heel eenvoudig om aardpeer in ons dieet te verwerken. We kunnen zelfs talloze recepten bereiden met aardperen, die zowel rauw als gekookt worden gegeten. De aardpeer is een van de gezonde knollen, samen met de yam of zoete aardappel, cassave en taro. Hier is een eenvoudig en lekker recept voor .

Pittig gebakken of gefrituurde aardpeerchips

  • 3 aardpeerwortels
  • 1/2 glas bloem
  • 1 snufje gember in poedervorm
  • 1 snufje Calabrische chilipoeder
  • arachideolie om te bakken
  • fijn zout naar smaak

Bereiding van aardpeerchips

Was en reinig de aardpeerwortels heel goed zonder ze te schillen.

Snijd met een mandoline of aardappelschiller zeer dunne plakjes, niet meer dan een millimeter dik als het kan.

Leg ze tijdens het bereiden op vloeipapier zodat ze hun vocht verliezen.

Meng in een kom het gemberpoeder, chilipoeder, 1 snufje zout en de bloem, paneer vervolgens de plakjes aardpeer en schud het overtollige paneermeel eraf. Giet ruim arachide- of zonnebloemolie in een grote koekenpan op 180°C en meet het rookpunt met een keukenthermometer.

Bak de aardpeerplakjes nu een paar tegelijk. Als ze mooi goudbruin en knapperig zijn, haal ze er dan uit met een schuimspaan, leg ze dan op vellen absorberend papier en dep ze voorzichtig droog. Werk af met wat zout en serveer heet.

Gebakken variant

Roer en schik dan de aardperen in een ovenschaal, probeer ze zo apart mogelijk te houden.

Bak ongeveer 30 minuten of tot ze goudbruin en knapperig zijn in een geventileerde oven voorverwarmd op 180°.

Werk af met wat zout en serveer heet.

De chef raadt aan

Een saus om in te dippen

Voor dit recept hoef je alleen maar een pot sojayoghurt te mengen met het sap van een halve citroen, gefilterd, en fijngesneden bieslook naar smaak.

Een andere ideale saus is de .

Leave a Response

Ludwig Bergman
Hallo! Mijn naam is Ludwig Bergman en ik ben een ervaren redacteur met een passie voor koken en de kunst achter culinaire creaties. In de loop der jaren heb ik me ondergedompeld in verschillende culinaire tradities en recepten om mijn kennis en inspiratie met onze gewaardeerde lezers te kunnen delen.