Hoofdgerechten

“Het eten van kersen is goed voor je.” De voedingsdeskundige legt uit waarom

43views

Het een leidt tot het ander. Kersen eten is een waar genot. Maar deze, die al in mei in het seizoen is, staat ook vol met vele bezienswaardigheden die de moeite waard zijn om te weten. «Allereerst beschikt het over een laag caloriegehalte. 100 g kersen leveren ongeveer 45 calorieën» zegt de voedingsdeskundige Valentina Schiro, gespecialiseerd in voedingswetenschappen. «Maar voedsel moet vooral worden gekozen door aandacht te besteden aan de voedingsstoffen die het bevat. Vanuit voedingsoogpunt bieden kersen, vergeleken met ander fruit uit die periode, zoals kiwi’s, appels of peren, veel voordelen. meer suikers. Om deze reden gaan ze met mate geconsumeerdvooral door degenen die gewichtsproblemen of hoge bloedsuikerspiegels hebben.”

Een andere tip is om kies ze biologisch of verzameld in de tuin bij u in de buurt. “Omdat ze met de hele schil worden geconsumeerd, zijn ze een van de vruchten die het grootste risico lopen op pesticiden en residuen van bestrijdingsmiddelen, die zich op de lange termijn in het lichaam kunnen ophopen en bijvoorbeeld schildklieraandoeningen en oxidatieve stress kunnen bevorderen. Onder de voordelen die het biedt, zijn er zeker voordelen die verband houden met zijn eigen voordelen sterk diuretische, laxerende, maar ook antioxiderende en remineraliserende eigenschappen», zegt de deskundige die uitgebreid uitlegt welke voordelen en eigenschappen kersen hebben.

3 goede redenen om kersen te eten

Ze bestrijden constipatie en obstipatie

Kersen zijn heerlijk uitstekende bondgenoten voor de gezondheid. «Deze vrucht die van nature wordt geconsumeerd, biedt een goed gehalte aan water en vezels, die de beweeglijkheid stimuleren. Bovendien is het een bron van sorbitol, een suiker die een laxerende werking heeft. Kersen, die een minder zoete smaak en een intenser gekleurde schil hebben, bevatten ook zeer grote hoeveelheden anthocyanen die ontstekingstoestanden helpen tegengaan en lycopeen, een carotenoïde met zeer antioxiderende eigenschappen.”

Ze hebben een ontspannend effect en verbeteren de stemming

Haalt de lente jou in de problemen? Een handvol kersen wordt aoa geconsumeerd ideaal om energietekorten tegen te gaan. «Dankzij de aanwezigheid van mangaan, calcium en zink biedt deze vrucht een echte cocktail van stoffen die het zenuwstelsel ondersteunen en een . Vervolgens levert het vitamine B3, dat samen met suikers de aanmaak bevordert van hormonen zoals serotonine, die een dynamisch effect hebben op de stemming.”

Ze verlagen het hartrisico

Kersen eten is ook een geweldige manier om dat te doen het risico op hart- en vaatziekten verminderen. «De eer gaat naar oplosbare vezels, die de opname van vetten vertragen en die het slechte cholesterol (LDL) kunnen verlagen en het goede cholesterol (HDL) kunnen verhogen”, zegt voedingsdeskundige Valentina Schirò. «Kersen bevatten ook niacine, dat het metabolisme van triglyceriden vergemakkelijkt en de ophoping van homocysteïne voorkomt, een aminozuur dat het ontstaan ​​van hartziekten bevordert. De kalium en magnesium in overvloed aanwezig in deze vrucht helpen ze eindelijk de bloeddruk te reguleren, terwijl flavonoïden de hartslag kunnen verlagen en de gezondheid van het hart en de bloedvaten kunnen verdedigen.”

Een onweerstaanbaar recept met kersen

Focaccia met kersen, amaretti en amandelen

Een zoete en zachte focaccia met veel goede seizoenskersen, voor een alternatief tussendoortje waar je stukje voor stukje van kunt genieten

Leave a Response

Ludwig Bergman
Hallo! Mijn naam is Ludwig Bergman en ik ben een ervaren redacteur met een passie voor koken en de kunst achter culinaire creaties. In de loop der jaren heb ik me ondergedompeld in verschillende culinaire tradities en recepten om mijn kennis en inspiratie met onze gewaardeerde lezers te kunnen delen.