Hoofdgerechten

Het FMD-dieet heeft de voordelen van vasten, maar vereist niet dat je stopt met eten. Je kunt er mee afvallen en je gezondheid verbeteren, maar het is niet voor iedereen geschikt.

430views

Het FMD-dieet is een 5-daags dieet dat minimaal drie maanden lang elke maand herhaald moet worden. Het gaat gepaard met een aanzienlijke vermindering van het aantal calorieën en eiwitten en beperkt de inname van koolhydraten. Sluit producten met een hoge glycemische index uit van het dieet. Helpt de gezondheid van sommige mensen te verbeteren en bepaalde ziekten te voorkomen.

Het FMD-dieet is een eiwitarm en caloriearm dieet. Aan de ene kant is het zeer restrictief, maar aan de andere kant is het van korte duur. Daarom heeft het bij veel mensen kans van slagen. Het helpt het lichaamsgewicht te verminderen, vertraagt veroudering en helpt sommige ernstige ziekten te voorkomen. Je hoeft geen etenstijden bij te houden of jezelf volledig voedsel te ontzeggen, maar toch werkt het op het lichaam als vasten.

Inhoudsopgave:

  1. MKZ-dieet-wat is het?

  2. Beginselen van het MKZ-dieet

  3. MKZ-dieet: menu’s

MKZ-dieet – wat is het?

FMD staat voor fasting mimicking diet (vastendieet), of FMD-dieet. is een dieet dat vasten nabootst.

De meest extreme versie van vasten is watervasten, maar dit brengt een ernstig risico op gebreken met zich mee. Aan de andere kant heeft intermitterend streng vasten een aantal voordelen, zoals het stimuleren van de immuniteit, het verminderen van het risico op het ontwikkelen van diabetes of bepaalde soorten kanker en hart- en vaatziekten. Daarom besloot de Italiaanse professor Valter Longo een dieet te ontwikkelen dat de voordelen van vasten biedt, maar niet leidt tot tekortenof vermindert in ieder geval sterk het risico daarop.

Het FMD-dieet is een dieet met aanzienlijk minder calorieën, bevat weinig eiwittenen beperkt koolhydraten. Het duurt slechts 5 dagen per keer.

Effecten van FMD-dieet

De effecten van het FMD-dieet zijn hetzelfde als vasten en omvatten:

  • gewichtsvermindering,

  • de ernst van ontstekingen in het lichaam verminderen (of ze elimineren),

  • verlaging van het cholesterolgehalte in het bloed,

  • verlagen van de bloedsuikerspiegel,

  • vermindering van visceraal vet,

  • stimulering van het proces van autofagie (eliminatie van beschadigde cellen),

  • het verouderingsproces van het lichaam vertragen,

  • het verbeteren van de werking van het immuunsysteem.

Nadelen en risico’s van FMD-dieet

MKZ-dieet is misschien niet gunstig voor iedereen, zoals mensen die bepaalde medicijnen gebruiken of lijden aan bepaalde chronische ziekten, zoals diabetes of eetstoornissen. Het mag niet worden gebruikt door kinderen, zwangere vrouwen, ondervoede en voedingstekortige mensen met leveraandoeningen.

FMD-dieet kan gepaard gaan met hongergevoelwat voor sommige mensen moeilijk te verdragen is en een negatieve invloed kan hebben op hun welzijn.

Beginselen van het MKZ-dieet

Op het MKZ-dieet iets andere regels gelden op de eerste dag, en iets andere voor de volgende vier dagen:

  • dag 1. – De calorie-inhoud van het menu is 1100 kcal, waarbij 46% van de calorieën (506 kcal) uit vet komt, 43% uit koolhydraten (473 kcal) en 11% uit eiwitten (121 kcal),
  • dag 2.-5. – Het caloriegehalte van het menu is 725 kcal, waarbij 44% van de calorieën (319 kcal) uit vet moet komen, 47% uit koolhydraten (340 kcal) en 9% uit eiwit (65 kcal). Soms worden verhoudingen van 45% van de calorieën uit vet en 10% uit eiwit gegeven.

Tijdens het FMD-dieet moet men het volgende drinken niet minder dan 2 liter water.

Het MKZ-dieet moet worden uitgevoerd Elke maand gedurende minimaal 3 maanden. Blijkbaar duurt het zo lang (d.w.z. de 5-daagse vastenkuur drie keer herhalen) om de gezondheidsvoordelen van het dieet te plukken. Als het FMD-dieet wordt gebruikt voor gewichtsverlies, moet het maandelijks worden herhaald totdat een normaal gewicht is bereikt.

Wat je mag eten met het MKZ-dieet

In tegenstelling tot het IF-dieet zijn er bij het FMD-dieet beperkingen met betrekking tot de voedingsmiddelen die tijdens het dieet mogen worden gegeten en de voedingsmiddelen die moeten worden opgegeven.

Aanbevolen voedingsmiddelen zijn onder andere:

  • groentebouillon en groentesoepen,

  • kleine hoeveelheden noten, amandelen en olie (dit zijn bronnen van waardevolle vetzuren),

  • groenten, met speciale nadruk op bladgroenten (sla, boerenkool, rucola, spinazie), komkommers, broccoli, wortelen, courgette, selderij, tomaten, bloemkool,

  • kleine porties bessen (blauwe bessen, bosbessen, aardbeien, frambozen),

  • appels, sinaasappels, pruimen,

  • kleine hoeveelheden zwarte en rode bonen, linzen, peulvruchten, kikkererwten, hummus.

Op het MKZ-dieet moet men niet eten alle voedingsmiddelen die de bloedsuikerspiegel snel doen stijgen (hoge glycemische index):

  • aardappelen,

  • instant havermout, cornflakes, granola,

  • wit: brood, rijst, pasta, andere geraffineerde graankorrels,

  • gebak,

  • watermeloen.

MKZ-dieet – menu

Hier is een voorbeeldmenu voor dag 1 van het FMD-dieet en voor 1 van de 4 dagen van de tweede fase van dit dieet.

Dag 1 van het FMD dieet:

  • Ontbijt: een halve appel, suikervrije kruidenthee,

  • lunch: heldere bouillon met stukjes gekookte groenten,

  • Middag: selderijstengels met een klein kopje hummus als dip,

  • Diner: bonensoep in bouillon.

Voorbeeldmenu voor de volgende dagen van het FMD-dieet:

  • Ontbijt: een half glas blauwe bessen of bosbessen, zwarte thee zonder suiker,

  • lunch: een bord gestoomde groenten met 110 g gegrilde zalm,

  • middagsnack: 10 amandelen,

  • Diner: salade van verschillende slasoorten met tomaten met een lichte vinaigrette op oliebasis.

Leave a Response

Ludwig Bergman
Hallo! Mijn naam is Ludwig Bergman en ik ben een ervaren redacteur met een passie voor koken en de kunst achter culinaire creaties. In de loop der jaren heb ik me ondergedompeld in verschillende culinaire tradities en recepten om mijn kennis en inspiratie met onze gewaardeerde lezers te kunnen delen.