Hoofdgerechten

Regenboog veganistische lasagne

75views

Dit is een lichte en kleurrijke versie van de klassieke gebakken lasagne, een eerste gerecht geliefd bij jong en oud, en de onbetwiste ster van de zondagse lunches van veel Italiaanse families, vooral tijdens de kerst- en paasvakantie! Met zijn smakelijke laagjes groenten en béchamelsaus, afgewisseld met dunne sluiers van goed zelfgemaakt bladerdeeg, zal de veganistische regenbooglasagne zelfs de moeilijkste fijnproevers overtuigen! Een recept dat je kan variëren of verrijken naargelang je smaak of natuur: een palet dat in de zomer gekleurd is met paprika’s en aubergines, in de lente met asperges en peultjes, en in de winter met pompoen, rode bieten, bloemkool… Wat het seizoen of de gelegenheid ook is, dit gerecht zal je feestmenu’s verrijken met geuren en kleuren, of een hartig en echt eenpersoonsgerecht worden, om in royale porties van te genieten.

Regenboog vegan lasagne recept

Ingrediënten voor vegan lasagne pasta

200 g volkoren tarwemeel

200 ml water

1 snufje zout

1/2 theelepel kurkuma (optioneel en kan vervangen worden door saffraan)

Voor de veganistische béchamelsaus

sojamelk1 l d
volkorenmeel100 g
biologische plantaardige boter 100 g
Fijn zout naar smaak
Geraspte nootmuskaat 1 q.b.
Zwarte peper 1 q.b

voor de vulling van de regenbooglasagne

Knoopchampignons 250 g
Courgettes 170 g
Wortelen 200 g
Rode uien 200 g
Broccoli 250 g
Datterini tomaten 200 g
gistvlokken 200 g
Tijm naar smaak
Extra olijfolie van eerste persing 30 g
Zwarte peper naar smaak
Fijn zout naar smaak

Volkoren Senatore Cappelli bloem

Farina del senatore Cappelli is geschikt voor al je keukencreaties die geen speciale kneedmethoden of lange rijstijden vereisen.
Ideaal voor bladerdeeg, zanddeeg, koekjes, béchamel, bak- en braaddeeg en crèmes.

Hoe maak je veganistische regenbooglasagne

Om de vegan lasagne arcobaleno te bereiden, begin je met het maken van . Giet de bloem in een kom en houd ongeveer 50 g apart. Doe het lauwwarme water in een aparte kom, voeg het toe aan de bloem en begin te kneden tot de ingrediënten gemengd zijn.

Breng het mengsel nu over op een deegplank en kneed het, waarbij je zo nodig de achtergehouden bloem aan één kant toevoegt, tot je een glad, stevig en elastisch deeg in een bolvorm krijgt. Wikkel het in plasticfolie en laat het ongeveer 30-60 minuten rusten buiten de koelkast op een koele, droge plek.
[adrotate banner=”18″]

Bereid ondertussen de béchamelsaus. Giet de boter in een pan, laat hem zachtjes smelten en voeg dan de gezeefde bloem toe, terwijl je snel roert. Zodra een hazelnootkleurige roux is verkregen, voeg je de kokende melk toe en roer je opnieuw.

Breng de saus op smaak met een snufje peper, zout en een rasp nootmuskaat en laat onder voortdurend roeren 5-6 minuten koken tot de saus de juiste dichtheid heeft. Doe de béchamelsaus nu over in een kom en dek af met huishoudfolie.

Was alle groenten en begin ze fijn te snijden. Schil de wortels en snijd ze in julienne reepjes, snijd de broccoli alleen in roosjes en snijd de ui fijn.

Schil de courgettes en snijd ze in julienne. Maak de champignons schoon, snijd ze in plakjes en halveer ook de cherrytomaatjes.

Zodra alle groenten klaar zijn, giet je de olie in een pan en voeg je eerst de wortelen toe, bak een paar minuten en voeg dan de broccoli toe. Voeg een beetje water toe, dek af met een deksel en laat 3-4 minuten koken. Voeg nu de uien toe en vervolgens ook de courgettes en champignons.

Laat de groenten koken, af en toe roeren, en pas als ze gaar zijn, breng op smaak met zout en peper, zet dan het vuur uit en voeg de cherrytomaatjes en tijm toe .

Op dit punt zal je verse pasta hebben gerust, neem de deegbal, verdeel het in tweeën en rol het uit met een deegroller . Rol het uit en maak het steeds dunner tot het ongeveer 2 mm dik is. Snijd de vellen in 8 rechthoeken van 15 x 20 cm. Blancheer ze nu 1 minuut in licht gezouten kokend water, laat ze uitlekken en leg ze op een dienblad bekleed met een keukendoek. Als je wilt, kun je de deeglappen snel in een kom met koud water leggen om het kookproces te stoppen, leg de rechthoeken dan op een schone doek, maar het belangrijkste is dat je de verschillende rechthoeken goed verspreidt en zonder ze te overlappen.

Zodra de pasta gaar is, neem je een ovenschaal van 30X20 cm, voeg je 2 of 3 eetlepels béchamelsaus toe en verdeel je dit over het hele oppervlak van de schaal. Leg 2 deegrechthoeken naast elkaar, bedek met meer béchamelsaus, bestrooi met bakpoeder of paneermeel en leg 1/3 van de groenten erop.

Bedek met nog twee vellen deeg en ga zo door voor nog twee lagen, tot de ingrediënten op zijn. Als je bij de laatste laag bent, bestrooi je die met meer bakpoeder, bedek je ze met groenten en bak je ze 20 minuten in een op 180° voorverwarmde statische oven, zet je de grill aan en bak je ze nog 5 minuten. Haal ze uit de oven en serveer ze nog warm.

Bewaren

Je kunt ze maximaal 1-2 dagen in de koelkast bewaren, afgedekt met huishoudfolie. Ze kunnen rauw of gekookt worden ingevroren.

Tip

Het leuke aan groenten is dat er in elk seizoen zoveel verschillende soorten zijn! Laat je leiden door de seizoenen en varieer met de ingrediënten van je vegetarische lasagne door er blokjes pompoen, verse erwten, julienne rapen of wat je tuin en verbeelding maar voorstelt in te doen!

Leave a Response

Ludwig Bergman
Hallo! Mijn naam is Ludwig Bergman en ik ben een ervaren redacteur met een passie voor koken en de kunst achter culinaire creaties. In de loop der jaren heb ik me ondergedompeld in verschillende culinaire tradities en recepten om mijn kennis en inspiratie met onze gewaardeerde lezers te kunnen delen.