Hoofdgerechten

De beste broodsoorten om gewichtstoename te voorkomen? De deskundige antwoordt

42views

We vergeten vaak dat er verschillende soorten producten op de markt zijn en als je dus wilt afvallen, is een van de eerste dingen die je doet: geef het brood helemaal op uit angst dat juist dit voedsel verantwoordelijk is voor de extra kilo’s. Eigenlijk is het een cliché: Het is niet waar dat brood je dik maakt. Gekozen op kwaliteit en met mate geconsumeerd, is het rijk aan waardevolle voedingsstoffen voor de goede werking van het lichaam, zoals koolhydraten die helpen het voedsel dat we eten om te zetten in energie en vet te verbranden, wat ten goede komt aan de vetvrije massa. Tegenwoordig zijn er op de markt verschillende soorten brood, bereid met andere granen dan tarwe. Niet alleen geraffineerd meel, maar ook volkoren en halfvolkoren, en de keuze maken is niet eenvoudig. Laten we eens kijken met de hulp van Simona Brigandi welke u de voorkeur geeft om uw ideale gewicht te behouden en ten volle te profiteren van de voordelen ervan, niet alleen ten voordele van uw figuur, maar ook van uw lichaam.

Welk brood verdient de voorkeur en hoeveel te eten

«Zelfs wie een paar extra kilo’s kwijt wil, kan zichzelf zonder schuldgevoel trakteren op 150 tot 200 gram brood. Eén pond brood levert ongeveer 270 tot 290 calorieën. Je kunt ’s ochtends bijvoorbeeld twee sneetjes brood eten en een brood van 50 gram, waarbij je de voorkeur geeft aan de soorten bereid met volkorenmeel”, suggereert voedingsdeskundige Simona Brigandi. Zelfs als ze in dezelfde hoeveelheid ongeveer dezelfde calorische waarde hebben als die bereid met “geraffineerd” of halfvolkorenmeel, hebben volkorenmeel een grotere voedingswaarde. «Ze bieden een groter gehalte aan mineralen die nuttig zijn voor uw figuur en gezondheid». Ze hebben ook een grotere. “De vezels waar ze rijk aan zijn, niet alleen vanuit het oogpunt van kwantiteit maar ook vanuit het oogpunt van kwaliteit, zijn beter. Het is rijk aan oplosbare vezels die de maaglediging vertragen, de opname van suikers in het bloed verminderen en het gevoel van verzadiging verlengen; en de onoplosbare die de energie stimuleren, essentieel om fit te blijven”, legt voedingsdeskundige Brigandi uit.

Zo combineer je het aan tafel

“Om te voorkomen dat de suikers die het rijk is de aanmaak van insuline veroorzaken en bevorderen, het hormoon dat de honger stimuleert en de ophoping van extra kilo’s bevordert, is het raadzaam om brood niet te combineren met ander voedsel in dezelfde maaltijd koolhydraten zoals pasta, sesamzaad of rijst”, suggereert de expert.

Welk brood u moet kiezen om uw ideale gewicht te behouden en alle gezonde deugden te benutten

Welke soorten brood u moet kiezen om gewichtstoename te voorkomen

Thuis rustiek brood maken met Fulvio Marino

Leave a Response

Ludwig Bergman
Hallo! Mijn naam is Ludwig Bergman en ik ben een ervaren redacteur met een passie voor koken en de kunst achter culinaire creaties. In de loop der jaren heb ik me ondergedompeld in verschillende culinaire tradities en recepten om mijn kennis en inspiratie met onze gewaardeerde lezers te kunnen delen.