Hoofdgerechten

Til je ontbijt naar een hoger niveau: maak deze heerlijke no-bake jam met slechts 4 ingrediënten.

42views

De jam is een fruitconserve die al eeuwenlang wordt gegeten. De naam komt van het Portugese ‘marmelada’, wat oorspronkelijk kweeperenjam betekende. Bij het maken van marmelade wordt fruit gekookt met suiker tot een dikke consistentie, waarbij gebruik wordt gemaakt van de natuurlijke pectine in bepaalde vruchten om de gewenste textuur te krijgen. Hoewel jam van oudsher wordt geassocieerd met citrusvruchten, kan het tegenwoordig worden gemaakt van een grote verscheidenheid aan vruchten, waaronder prachtige combinaties zoals abrikoos en aardbei. De waarheid is dat er nieuwe technieken zijn en deze keer laten we je een nieuwe zien waarvoor je niet hoeft te koken.

De jam No-cook jam is een heerlijk en gezond alternatief voor traditionele jam. Deze versie hoeft niet gekookt te worden, waardoor de natuurlijke smaak en voedingsstoffen van het fruit behouden blijven. Bovendien kan het gemaakt worden met verschillende soorten fruit en kan het naar smaak gezoet worden met natuurlijke alternatieven zoals honing of stevia. Sommige recepten bevatten zaden, die de jam niet alleen op natuurlijke wijze verdikken, maar ook vezels en omega-3 vetzuren leveren. Chia- of lijnzaad geeft een geweldige prebiotische vezel af die mucilage heet als je het minstens vijftien minuten laat weken. De prebiotische vezel produceert vetzuren met een korte keten, die naast hun ontstekingsremmende werking ook een groot ontstekingsremmend vermogen hebben.

Ingrediënten:

  • 1 schaaltje bevroren bosbessen of pruimen
  • 1 volle eetlepel of twee afgestreken eetlepels gemalen chiazaad.
  • 50 ml water
  • Optioneel: 3 dadels of 2 eetlepels sultana’s om te zoeten

Bereiding:

Om met deze te beginnen jam ongekookt, ga je de chiazaden malen. Laat ze vervolgens 15 minuten weken.

In een tweede stap, gaan we de bosbessen pureren in de blender. Op dit punt kun je de chiazaadjes toevoegen die je eerder had laten weken.. Bosbessen bevatten benzoëzuur, waardoor er geen conserveringsmiddelen zoals pectine of citroen nodig zijn, die normaal gesproken in andere jam worden gebruikt. Bovendien behouden ze, als ze rauw worden toegevoegd, hun hoge gehalte aan antioxidanten, vooral anthocyanen, de verbindingen die de vrucht zijn donkerblauwe kleur geven. Ze bevatten ook vitamine C en E.

Nu hoef je het alleen nog maar te laten rusten tot het de gewenste consistentie heeft. Deze jam is ideaal om op toast te smeren, aan yoghurt toe te voegen of als vulling voor desserts. Voor wie op zoek is naar gezondere opties, is no-cook jam een uitstekende keuze.

Wees niet bang om nieuwe recepten uit te proberen, het belangrijkste is om altijd op zoek te gaan naar alternatieven die voedingsinformatie toevoegen aan je routine en deze is een geweldige keuze voor wie op zoek is naar een gezonde optie. jam is er zo een die je zal helpen om in alle opzichten beter te worden.

Leave a Response

Ludwig Bergman
Hallo! Mijn naam is Ludwig Bergman en ik ben een ervaren redacteur met een passie voor koken en de kunst achter culinaire creaties. In de loop der jaren heb ik me ondergedompeld in verschillende culinaire tradities en recepten om mijn kennis en inspiratie met onze gewaardeerde lezers te kunnen delen.