Keukengeheimen

We eten altijd gevogelte en vergeten dit vlees. Traditionele varkenslende is een mijn van vitaminen!

168views

Tegenwoordig eten steeds meer mensen geen vlees meer. Zelfs als iemand “vleeseter” blijft, vertrouwt hij meestal op gevogelte. Weinig mensen denken na over gezonde alternatieven voor gevogelte. Waarom is het de moeite waard om ook andere vleessoorten te waarderen?

Lende – het vergeten vlees

Herinner je je de iconische scène in de verkeerskiosk uit de film ‘Teddy Bear’? Als de partner van de hoofdpersoon, Aleksandra Kozel, om een ‘Polytechnique’ vraagt, haalt de kiosk het product onder de toonbank vandaan en zegt tevreden: “mmmm…. varkenshaas”.

heeft decennialang hoogtij gevierd in de Poolse keuken en een familiediner kon niet plaatsvinden zonder een traditionele karbonade. Vandaag de dag lijkt varkenshaas echter van de Poolse culinaire horizon te zijn verdwenen. Ten onrechte.

De proef met varkenshaas in het restaurant Nine’s van Robert Lewandowski | FUTBOLOGIA

Varkenslende – vitaminen, mineralen, calorieën

Varkenshaas is een waardevolle bron van vitamines. Zijn er nadelen? Het levert meer vet dan gevogelte. Als je het echter op de juiste manier bereidt, kan het een gezonde en smakelijke maaltijd worden.

Varkenshaas is het gezondst als het wordt gekookt, gegrild of geroosterd. Gebakken wordt het calorierijker en vetter. Hoewel rood vlees geen goede pers krijgt, is het de moeite waard om er soms wat gunstiger naar te kijken.

  • Varkenshaas heeft 143 kcal per 100g, maar als je dit weet, hoef je alleen je andere maaltijden goed in balans te brengen om niet dik te worden.
  • Er zit ook gemiddeld iets meer dan 5g vet in 100g varkenslende. Ter vergelijking: kippenvlees bevat ongeveer 110 calorieën en 0,85g vet in 100g.
  • Daarnaast vinden we in varkenshaas vooral: B1 – thiamine, vitamine B2 – riboflavine, vitamine B3 – niacine, vitamine B6 – pyridoxine, vitamine B12 – cobalamine, vitamine E.
  • Varkenslende is ook rijk aan de mineralen zink, fosfor, kalium, calcium en ijzer, wat bloedvormende processen bevordert en bloedarmoede voorkomt.

Hoewel kip minder calorierijk is en minder vet bevat, wint varkenslende als het gaat om kalium- en ijzergehalte.

Varkenshaas bevat ongeveer 2,5 mg ijzer in 100 g vlees, terwijl kip slechts 0,6 mg ijzer bevat. Ter vergelijking: het kaliumgehalte is 350 mg in 100 g varkenslendevlees en 220 mg in een vergelijkbare hoeveelheid kippenborstvlees.

Leave a Response

Ludwig Bergman
Hallo! Mijn naam is Ludwig Bergman en ik ben een ervaren redacteur met een passie voor koken en de kunst achter culinaire creaties. In de loop der jaren heb ik me ondergedompeld in verschillende culinaire tradities en recepten om mijn kennis en inspiratie met onze gewaardeerde lezers te kunnen delen.